• BMS verzorgt
onderwijs met kleur
  • Samen worden
wie je bent
  • Wij staan voor brede 
persoonlijke ontwikkeling
  • De BMS is samen 
leren, samen leven!

BMS verzorgt
onderwijs met kleur

Samen worden
wie je bent

Wij staan voor brede
persoonlijke ontwikkeling

De BMS is samen
leren, samen leven!

Ik wil gezien worden

Ik wil gezien worden

Afgelopen week bracht Expeditie Leerkracht twee dagen door in het Dominicanenklooster in Huissen. Inzet was om onder begeleiding van Theo van der Zee samen te verkennen wat  persoonlijk leiderschap en spiritualiteit kan bijdragen aan het in je kracht komen en blijven als leerkracht. Een van de deelnemende leerkrachten schreef er onderstaande column over.

In ons werk binnen Expeditie Leerkracht gaat de discussie vaak over relaties. De relatie van de leerkracht met zijn werk, met de collega’s en met de directeur. We proberen dit te doen in de vorm van de dialoog, dat wil zeggen met respect voor elkaars standpunten. Maar als ik eerlijk ben, is het voor mij toch vaak het belangrijkst dat ik mijn standpunt kan neerzetten. Dat ik gehoord en gezien wordt.

Toen we als Expeditie Leerkracht de uitnodiging kregen om de tweedaagse in het Dominicanenklooster in Huissen mee te maken, was ik aanvankelijk niet enthousiast. Sloeg de uitnodiging zelfs af. Ik had er geen behoefte aan om mezelf binnenste buiten te keren, dat had ik in mijn leven al vaak genoeg gedaan. Ik kende mezelf, er was niets meer te leren. De andere leden waren enthousiast en eerlijk….? Ik stemde toch in om mezelf niet buiten te sluiten. Om later wel mee te kunnen praten, want stel je voor dat dat niet kan.

Op een prachtige herfstdag reden we dus door ons mooie land, getooid in prachtige herfstkleuren naar Huissen. Tijdens de rit had ik al een mooi, waardevol gesprek met mijn metgezel en welgemutst kwamen we aan bij het klooster en begonnen we met de gesprekken. In groepjes van twee en drie kregen we gespreksopdrachten mee, die we in de ommuurde kloostertuin, gezeten op banken of aan een picknicktafel uitvoerden. Langzaam namen de sfeer van het klooster en de vertraging in de tijd bezit van me. Het gesprek werd dieper, obstakels verdwenen en ik hoorde me opeens vertellen over wat me maakt tot wat ik ben. En zag mezelf diep ontroerd luisteren naar wat mijn gesprekspartner in haar leven had meegemaakt. En voelde me nederig.

Vanuit dat gevoel spraken we later over de kinderen in onze groep. Over waarom we doen wat we doen. Maar vooral over onmogelijkheden die mogelijkheden (kunnen) worden. Door het lezen van teksten werden we ons ervan bewust hoe onze kinderen mogelijkheden uitproberen om zichzelf te worden en daarmee ons de kans bieden om datzelfde te doen. We lazen een tekst over op tijd ophouden en bewust beginnen met wat nieuws, met volle aandacht voor dat nieuwe. 

Ik ben weer thuis, maar het klooster zit in mij. Ik heb geluisterd en geleerd, maar vooral mezelf laten zien. Want het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat om gezien te worden, je jezelf moet durven tonen.

Joke Medemblik

<< terug naar overzicht
BMS| Onderwijs met kleur     Archipelweg 135, 8921 VX Leeuwarden     t 058 - 8700 078     info@bms-onderwijs.nl